013 logo
Nieuws
Nieuwsoverzicht 013 presenteert nieuw indie-festival HERE'S THE THING

013 presenteert nieuw indie-festival HERE'S THE THING

23 mei 2023

Dampende dansvloeren, rauw en onbezonnen, zwetende muzikanten die vol overgave in de hoogste emotie de meest harde, hoekige en bezwerende riffs de zaal in slingeren. In drie zalen van van 013 Poppodium laten twaalf nieuwe, maar ook gevestigde acts de beste en nieuwste post-punk, garagerock, psychedelica en indie songs horen. Muziekgenres die zijn ontstaan als subcultuur en zich hebben geworteld in steden als Brighton, Liverpool, Manchester en Berlijn. Waar men bewust is, up to date maar een no-nonsense mentaliteit de overhand heeft. Op HERE’S THE THING mag je jezelf verliezen, zijn wie je bent en dansen op een spekgladde-plakkerige dansvloer tot je er letterlijk bij neervalt.

Afkomstig uit de levendige straten van Dublin, heeft The Murder Capital zich ontpopt als een ware kracht in de post-punk revival. Hun muziek pulseert met rauwe energie, weeft spookachtige atmosferische soundscapes met doordringende vocalen die door de lucht snijden als een mes. Hoewel elk lid afkomstig is uit heel Ierland, ontmoetten de vijf elkaar tijdens hun studie aan het BIMM Music College in Dublin. Ze brachten in 2018 hun debuutsingle ‘More or Less’ uit als muziekvideo, die onverwacht online explodeerde. Met de hype die om hen heen wervelde, begonnen ze snel te werken aan een debuutalbum, ‘When I Have Fears’ (2019). De liveshows van The Murder Capital zijn een bewijs van hun reputatie als een van de meest opwindende acts in de hedendaagse muziekscene, waardoor ze een méér dan uitstekende headliner zijn voor Here's The Thing.

Porridge Radio
is een van de meest vitale nieuwe stemmen in de alternatieve muziek, die van de DIY underground is uitgegroeid tot een van de meest opwindende Britse bands. Hun scherpe humor, snijdende intensiteit en krachtige mix van art-rock, indie-pop en post-punk klinkt als weinig anders, en leidde ertoe dat hun album ‘Every Bad’ uit 2020 op de felbegeerde Mercury Prize shortlist stond. Met ‘Waterslide, Diving Board, Ladder To The Sky’ heeft Porridge Radio hun ontelbare invloeden gedistilleerd alsof ze hun eigen unieke draaiknop gebruiken: dromerig maar intens, zacht maar scherp, breedbeeld en toch totaal intiem. Maar met hun nieuwe album doet de band een stap omhoog en springt in het heldere, opwindende onbekende.

Yīn Yīn
verkent sinds 2017 de mogelijkheden van psychedelische, dansbare Zuidoost-Aziatische muziek uit de jaren 60 en 70. Door disco, funk, electro uit de hele wereld te mixen, maakt het een uniek soort indie. De mooie, oude stad Maastricht, waar de band is gevestigd, was voor de mannen van Yīn Yīn niet bepaald bevorderlijk voor het ontstaan van een bruisende muziekscene; dus ontwikkelde de vriendschap zich aanvankelijk door samen DIY-feesten te organiseren en te deejayen. Het kwam echt van de grond toen oprichters Yves Lennertz en Kees Berkers besloten een cassettebandje te maken met verwijzingen naar Zuidoost-Aziatische muziek. Vanaf daar werd de band binnen de kortste keren een gewilde (festival)act en werd hun muziek wereldwijd gestreamd. Het laatste album, "The Age Of Aquarius," heeft een patchwork-esthetiek, waarbij losse strengen muziek uit de hele wereld worden samengebracht en in dienst gesteld van de dansvloer.

The Big Moon
is terug en je hebt geen idee hoeveel je ze gemist hebt. In feite zijn er een paar dingen veranderd voor het Londense viertal sinds je ze voor het laatst zag. Het meest opvallende is dat ze een heel klein nieuw lid hebben gekregen. Hun laatste album ‘Here Is Everything’ werd namelijk opgenomen toen frontvrouw Jules Jackson zwanger was. Een onvermoeibare indierockplaat, door vier vrouwen die werkelijk alles op tafel gooien. Onder leiding van de dynamische en charismatische Jules, is hun muziek een mix van zinderende melodieën, boeiende harmonieën en eerlijke teksten. The Big Moon neemt je mee op een sonische reis door thema's als liefde, zelfontdekking en zorgt voor de nodige dansbare indie-sound.

DEADLETTER
, die eerder in het voorprogramma stond van Squid, Viagra Boys en Pip Blom, heeft zich ontpopt tot een werkelijk opwindende live-act. Afkomstig uit Yorkshire, nu geworteld in Zuid-Londen, vertaalt DEADLETTER de koddige woede van The Fall en het scheve ritme van Gang of Four in een soort woeste post-punk die de donkere kant van het bestaan verkent door een lens van narratieve lichtheid. Met een intensiteit die vloeit van conversationele verses naar onweerstaanbaar ritme, behandelt de band thema's als bureaucratie, verlies van persoonlijke identiteit en hedendaags consumentisme. Voel je noodzakelijke woeste zelf door je lichaam razen als de eerste akkoorden van DEADLETTER door de zaal galmen!

Op het Isle of Wight kruisten de paden van de muzikanten van Coach Party elkaar. Ze werkten in zalen, ontmoetten elkaar bij gigs en besloten uiteindelijk samen muziek te maken; met als resultaat een buitengewoon geluid. De band laat zich inspireren door een breed scala aan artiesten, maar er is altijd een verwijzing naar Nirvana, Sonic Youth, The Strokes en hedendaagse artiesten als Wolf Alice, The Big Moon en Tame Impala. Coach Party woont en werkt nog steeds op Isle of Wright (Jess op een boerderij, Guy in een muziekstudio en Steph & Joe in cafés), maar maakt graag een uitstapje naar het vasteland om op muzikale wijze over te brengen hoe geweldig en frustrerend het echte leven is - vooral op het eiland.

Laten we eerlijk zijn. Je hebt geen behoefte aan nog een lijst van bands die we allemaal leuk vinden of een hoop metaforen die de Wodan Boys cool doen lijken. High energy loudmouth rockmuziek, daar gaat het eigenlijk om. Balancerend op een dunne lijn tussen chaotische gewelddadige gitaren en brutale melodieuze hooks. De derde EP is beter dan de vorige twee, aldus de mannen zelf. En toch vinden we de eerste twee ook best cool!

Een existentiële crisis die aanvoelt als een zomerbriesje. Met een eigen geluid vol poppy hooks, punky baslijnen en rauwe gitaren bestormt Mood Bored het indie-rocklandschap. De drie Tilburgse vrienden maken nostalgische liedjes over het vinden van je plek in een wereld waarin alles naar de kloten lijkt te zijn. Van introspectieve melancholie tot felle opstandigheid, hun springerige punksongs weven ingewikkelde verhalen die aansluiten bij de complexiteit van het leven en de wereld om ons heen.

Marathon
is topsport. Het overschot aan energie dat het Amsterdamse drietal door de week opkropt, vindt vanaf het podium haar weg naar de mensen in de zaal. Het knalt eruit en dat wordt opgepikt: hun live-reputatie groeit als kool. Marathon verklankt city-angst. Lennart mept zich naar een uitweg, Kay spuwt het onbehagen in aanvalshouding van zich af en Nina tilt het geheel op haar zessnarige bas naar hogere sferen. Ze maken het onbehaaglijke draaglijk. Hun explosieve mix van shoegaze en postpunk wordt met de dag rijker, zeker ook live, waar toetsenist Sofie en gitarist Victor de gelaagdheid van de songs nog meer tot hun recht zullen laten komen.

The Pleasure Dome
, opgericht in 2019 in Bristol, bestaat uit Bobby Spender, Loz Fancourt en Bert Elvin. De band heeft uitgebreide radio airplay gehad op BBC Radio 1, BBC 6 Music, en tal van regionale BBC stations in het Verenigd Koninkrijk. Live opgenomen in Brighton Electric met producer Theo Verney, bracht de band hun debuut EP ‘Chaos Chaos Revolution’ uit. Na een druk live schema in de afgelopen drie jaar zal de band hun levendige punk & garage doorzetten met een tour door de UK en Europa.

De Eindhovense band SØWT opereert vanuit het kloppend hart van de Nederlandse undergroundscene. Martijn Claessens, Jesse van Eiken, Koen Verhees en Danielle Warners maken furore als muzikanten, geluidstechnici, concertorganisatoren en kunstenaars. Ook maken ze deel uit van de jongste generatie hoeders van het Eindhovense kraakpand 't Stroomhuis; een bijzonder broeinest dat al twintig jaar onderdak biedt aan creatieve geesten. De band bracht in 2018 in eigen beheer hun debuutalbum Junkie's Boneyard uit op tape en slingert in 2023 hun eerste vinylplaat Kids Hurting Kids de wereld in.

De Tilburgse formatie Docile Bodies speelt zwaarmoedige, Scandinavisch-klinkende postpunk, gekenmerkt door grootse sounds en gepredikte vocalen. De band brengt een geluid dat even aanvallend als terughoudend aanvoelt, met teksten die eentonigheid en de waarde van hoop verkennen. In januari 2022 brachten ze hun debuut-EP ‘Arc’ uit, waarna de band tekende bij het Amerikaanse label Á La Carte. Op 11 november verschenen de vervolgsingles ‘Voyeurism’ en ‘Monolith’.

Nieuwsoverzicht