013 slaat festivals, podia en clubs handen ineen om ongewenst seksueel gedrag te voorkomen
"Ben je oké?" Met die vraag maken 013, andere poppodia, clubs en festivalorganisaties ongewenst seksueel gedrag bespreekbaar tijdens concerten en in het nachtleven. Want ruim de helft van de vrouwen en een op de vijf mannen krijgt in zijn leven te maken met seksueel gedrag tegen hun wil. Poppodia, clubs en festivalorganisaties uit heel Nederland lanceren deze campagne op zaterdag 6 oktober om zo uitgaan leuk, los, vrij en veilig te houden. Deze campagne is een initiatief van Rutgers samen met de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), Celebrate Safe en NOTHANKS!.
Uitgaan, feesten en concerten bezoeken is iets leuks en het vindt plaats op plekken waar je je nergens zorgen over hoeft te maken, zodat je je even helemaal kunt laten gaan. Gewoon zoals het hoort te zijn, en zoals het meestal ook is. De campagne roept iedereen die daar aan bij kan dragen op er samen voor te zorgen dat dit zo blijft Ben je oke?
Alleen als je het allebei wenst
Ongewenst seksueel gedrag komt nog te vaak voor. In Nederland krijgt ruim de helft van de vrouwen en een op de vijf mannen te maken met seksuele handelingen tegen hun wil. En dat gebeurt ook tijdens concerten, op festivals en in het nachtleven waar flirten een grote rol speelt, en grenzen vervagen. “Deze cijfers zijn helaas niet nieuw”, zegt Ton Coenen, directeur Rutgers. “Wij vinden dat Nederland toe is aan een cultuuromslag. Een cultuur waarin iedereen beseft dat seksueel gedrag alleen oké is als je het allebei wenst.”
Hier is het oké
Poppodia, clubs en festivalorganisaties uit heel Nederland werken mee om ongewenst seksueel gedrag te voorkomen. Deze plekken laten hun publiek al zien dat het bij hen oké is om ongewenst seksueel gedrag te bespreken en daar komen elke dag nieuwe locaties bij: 013, Rotown, Popronde, Volt, Jack Amsterdam, TivoliVredenburg, EurosonicNoorderslag, De Oosterpoort & Stadsschouwburg Groningen, Doornroosje, Luxor live, Welcome to The Village, Podium Asteriks, Burgerweeshuis, De Melkweg, Podium de Flux, AIR Amsterdam en club Shelter. “Het is goed dat deze campagne er is. Het biedt concrete handvatten om tijdens het uitgaan naar elkaar om te kijken en te checken of er sprake is van ongewenst seksueel gedrag. We denken dat de campagne een bijdrage zal leveren aan het leuker en veiliger maken van uitgaan in Nederland.” aldus Frens Frijns, directeur van 013 Poppodium.